مالیات خودرو چیست؟ {جدول نرخ بر اساس قیمت} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مالیات خودرو چیست؟ این یکی از سوالاتی است که تمام صاحبان خودرو ها از زمان تصویب این قانون به ذهنشان میرسد. قطعا زمانی که اسم پرداخت مالیات خودرو به میان می آید همراه با خود نگرانی هایی را برای دارندگان وسایل نقلیه بوجود می آورد. مطمئنا اطلاع داشتن از این موضوع که آیا شما هم جزو مشمولین مالیات خودرو در ایران هستید یا خیر در جلوگیری از متضرر شدن شما تاثیر مستقیم میگذارد.

در این مقاله از طلوع پدیده تلاش شده است به بررسی تمام جوانب این طرح پرداخته شده و در رابطه با پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ ابتدا به چرایی وجود این مقوله یعنی تعریف مالیات به تنهایی و پس از آن مالیات خودرو پرداخته و به بررسی نرخ قیمت های سال 1401 مالیات انواع خودرو میپردازیم.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟

برای درک بهتر این مقوله مالیات خودرو بد نیست با تعریف عمومی مالیات آشنا شویم. مالیات به مبلغی گفته میشود که اشخاص حقیقی و یا حقوقی رسمی یک جامعه جهت انجام انواع امور دولتی از جمله خدمات دولتی به دولت پرداخته کرده و پرداخت آن وظیفه شخص محسوب میشود. به این معنا که عدم واریز مالیات به دولت میتواند از طرف اداره مالیات در مراجع قضایی پیگیری شده و برای آن شخص حقیقی یا حقوقی مجازات تعیین گردد.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟ 

پس از درک جدیت و اهمیت پرداخت مالیات به بررسی مالیات خودرو میپردازیم. طبق قوانین موجود در لایحه بودجه سال 1402 تمام اشخاص حقیق و یا حقوقی که مجموع دارایی خودرویی آنها بالاتر از مبلغ یک میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند. مجموع کل دارایی های خودرویی به این معناست که مالیات خودرو برای موجودیت خودرو نیست و بحث سر میزان و تعداد ماشین هایی است که شخص در تملک دارد.

برای مثال اگر شخصی یک خودروی 400 میلیون تومانی داشته باشد و یک خودروی 700 میلیون تومانی درست است که هر یک از خودرو های او ارزشی کمتر از سه میلیارد تومان دارند اما از آنجا که مجموع دارایی خودرویی بیشتر از سه میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات میشود.

با توجه به اینکه با کلیت مفهوم مالیات و مالیات ماشین آشنا شدیم در ادامه به جزئیات این طرح می پردازیم.

 
مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ + نحوه محاسبه برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جزئیات طرح مالیات خودرو

در صورتی که مجموع قیمت خودرو های شما بیشتر از یک میلیارد تومان است نیاز است با جزئیات این طرح بیشتر آشنا شوید. در زیر فهرستی مشاهده خواهید کرد که این جزئیات را برای شما شرح میدهد.

  • تمامی خودروهای سواری به علاوه وانت های دو کابین ( دو در و چهار در) شامل این طرح هستند.
  • ایرانی و یا خارجی بودن خودرو تاثیری بر معاف از مالیات بودن شما ندارند.
  • سال ساخت خودرو اهمیتی ندارد و ملاک قیمت روز خودرو در پایان سال 1401 میباشد.
  • این طرح شامل خودرو هایی با شماره انتظامی شخصی هستند. پس عملا دارندگان خودروهای سایر انواع شماره های انتظامی از پرداخت مالیات خودرو معاف هستند.
  • امکان درخواست اعسار برای کسانی که مجموع قیمت ماشین های تحت تملکشان بیش از 1 میلیارد تومان است وجود ندارد.
  • و نکته مهم دیگر اگر شخص مالکیت خودرو خود را به فرزند زیر 18 سال خود و یا شخص تحت کفالت خود انتقال داده باشد باز هم در محاسبه مجموع قیمت های خودروهای او ماشین هایی که به نام فرزند زیر 18 سال تمام و فرد تحت تکفل زیر 18 سال تمام هستند نیز محاسبه میشود.

جزئیات طرح مالیات خودرو 

حال به بررسی میزان مالیات خودرو میپردازیم. همانطور که انتظار می رود این مالیات برای همه خودرو ها یکسان نیست.

برای خودرو هایی با ارزش 1 میلیارد تا 1.5 تومان، مبلغ 1% به نسبت مازاد 1 میلیارد تومان در نظر گرفته شده.

برای خودروهایی که ارزششان 1.5 تا 3 میلیارد تومان است نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان برابر با 2% ارزش کل خودرو یا خودرو هاست.

برا خودروهایی با ارزش زیر 4.5 میلیارد این درصد برابر با 3 است و به نسبت مازاد 3 میلیارد تومان محاسبه میشود.

برای خودرو هایی با ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان نیز میزان 4% نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان مالیات بریده می شود.

برای درک بهتر این محاسبات مقاله مربوط به آن را مشاهده فرمایید.

مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جریمه مهلت پرداخت مالیات خودرو

طبق قانونی که در پایان سال گذشته برای صاحبین خودروها در نظر گرفته شد، افراد تا پایان بهمن ماه سال 1401 مهلت داشتند تا اقدام به پرداخت مالیات نمایند. از آنجایی که سیستم مالیات ایران دقت لازمه را داراست و عملا هر سال یکی از عوامل موثر در لایحه بودجه بندی سال آینده اش است پیش بینی میشود تاریخ مهلت پرداخت مالیات بر ماشین های تحت مالکیت شخص در سال آینده نیز حوالی بهمن ماه اعلام شود.

در صورتی که هرگونه اطلاعیه و خبری مبنی بر اعلام زمان دقیق مهلت پرداخت مالیات خودرو 1402 در دسترس قرار بگیرد در همین مقاله به اطلاع شما همراهان می رسانیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو

یکی دیگر از نگرانی هایی که ممکن است برای شما هم بوجود بیاید این است که در صورت عدم پرداخت این مالیات چه اتفاقی خواهد افتاد. مالیات بر خودرو تحت تملک از نوع مالیات مستقیم بوده به این معنا که این مالیات بر اساس دارایی های شخص معین می شود و دلیل استفاده از واژه مستقیم در این مفهوم این است که خود شخص حقیقی و یا حقوقی موظف به پرداخت آن میشود و در این میان واسطه سازمانی، ارکانی و... وجود ندارد.

عدم پرداخت مالیات خودرو 

 

 برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401 روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

طبق آخرین آیین اجرایی مربوط به مالیات خودرو های سواری تحت تملک، عدم پرداخت و یا هرگونه تعلل در پرداخت این مالیات موجب توقیف اموال منقول و یا غیر منقول شخص از طرف سازمان امور مالیاتی می شود.

در این صورت شخص موظف به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود به علاوه 10 درصد از آن و بسته به میزان دیرکرد، قیمت خودرو و... شامل جریمه های مالیاتی میشود.

با توجه به توضیحاتی که در مقاله برای شما ارائه شد باید به این نکته نیز اشاره کرد که شما در زمان خرید و فروش خودرو نیز باید به پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک اشاره کرد. برای استعلام مالیات خودرو باید به سامانه مالیات خودرو مراجعه فرمائید. 

خلاصه مطلب

در مطلب فوق به پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ پرداختیم. افرادی که مجموع قیمت خودرو های تحت تملیک آنها بیش از 1 میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات ماشین هستند. در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت اداره مالیات مجاز به جریمه شخص خاطی است که این جریمه شامل توقیف اموال، جریمه نقدی و... میباشد.

میزان پرداخت بدهی این اشخاص طبق قیمت روز خودرو محاسبه شده و نحوه محاسبه آن در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. مهلت پرداخت عوارض خودرو طبق پیش بینی ها با توجه به روند سال گذشته احتمالا بهمن ماه سال 1402 خواهد بود.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات خودرو چیست؟

 





:: برچسب‌ها: مالیات خودرو , مالیات , خودرو , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: